01. 06. 2025
HomeNOVINKYgourmetvinotekasmokeleisureatravelshoppingzdraví
fajn-hauseboat

 

 

Mazurská jezeraMAzury 6ES2438-POL03

 

Na severovýchodě Polska se na okraji ruské enklávy Kaliningrad rozprostírají Mazury -

"Země tisíce jezer"!

 

Od severu na jih se zde na délce kolem 120 km řadí jezera orámovaná borovicovými, březovými a dubovými lesy a propojena kanály a řekami. Největší jezero Sniadrwy má rozlohu 114 km2, Mamry je jenom o něco menší: 105 km2. Tzv. Velká Mazurská jezera představují soustavu 45 jezer o celkové ploše více 39000 ha. Jsou vzájemně propojena dvanácti kanály a 8 řekami a říčkami. Ale nejenom vodní říše: Mazury jsou jedno z nejmalebnějších míst Evropy. 

 

Dřívější obyvatelé krajiny mezi nimi také Prusové po sobě zanechali stopy v podobě 2500 let starých kurhanů, staropruských hradišť, tajemných obětních oltářů a tak zvaných kamenných bab z předkřesťanské doby. Na jejich pohanství doplatil např. druhý pražský biskup svatý Vojtěch. Jako misionář zemřel mučednickou smrtí v roce 997 u jezera Družno. Pohanští domorodci mu na výraz hanby uťali hlavu a tělo přitloukli ke kůlu. 

 

Že dějiny neopomněly Mazury i ve středověku, o tom svědčí dnešní turistické atrakce. Mazursko bylo v 13. stol evangelizováno řádem Německých rytířů, také pod vedením českého krále Přemysla Otakara II. Na kopcích kolem břehů se tyčí zříceniny tvrzí a mocných rytířských hradů Gizycko, Worgorzeno a Ryn. U města Grunwald polsko-litevská vojska porazila v roce 1410 křižáky. I později ve Warmii a Mazurách vznikali zámky, paláce, renesanční a barokní budovy, opevnění, bunkry a pevnosti. Mnohé byly postaveny v meziválečném období, některé vznikly během 2. světové války, jako letiště ve Wilamowie,

stanoviště německých pozemních jednotek v Mamerkach, stanoviště šéfa kanceláře Hitlera v Radziejach nebo stanoviště Himmlera v Pozadrzu. V samém severním cípu jezer se zase nachází někdejší hlavní stan Adolfa Hitlera Vlčí doupě, kde byl 20. července 1944 spáchán neúspěšný atentát na vůdce třetí říše. 

K technickým úspěchům z minulosti patří také Elblonský kanál z19.stol. který zaujme unikátními technickými řešeními. 

 

MAzury 6ES2373-POL02

Mikolajky

Městečko s asi 4 tisíci obyvatel leží v úžině u jezera Sniardwi. Je bezesporu jedno z nejhezčích mazurských městeček s historickými stavbami z 18. a 19. stol. Mikolajky je

střediskem pro jachtaře. Zde se nachází také naše základna. Odsuď se vyplouvá na jezero Sniardwy/Šňardvy nebo na jezero Luknajno, kde je největší rezervace divokých labutí v Evropě (každoročně zde hnízdí téměř 2 000 krasavců a krasavic).

Poblíž se nachází také chráněná krajinná oblast Mazurski Park Krajobrazowy s přírodní (a ornitologickou) rezervací Jezioro Luknajno na východ od města. Pro zajímavost: Luknajno je největším seskupením labutí v Polsku. V době líhně je jich zde přes 2500. Mazury lákají také zájemci o přírodu, protože region je bohatý zejména na ptactvo, pro které zde existuje řada rezervací (známý je např. ostrov kormoránů).

 

Mezi Ruciane Nida a Mikolajki doporučujeme návštěvu zoologické zahrady Kadzilowo. Rozsáhlý region je rájem pro milovníky přírody divoké kachny, rysy, jeleni, vlci, divočáci a bobříci. Ale také bezpočetní ptáci jako labutě, kormoráni a volavky zde našly své

refugium. Unikátní je také setkání s divokými koňmi "Tarpany“, které jsou v Evropě ojedinělými. 

 

Ryn

Hrad v Rynu má dlouhou a poutavou historii. Postaven v 15.stol byl sídlem křižáckého komtura (Rhein). Během 18. a 19. stol se majitelé několikrát měnili. Pak se hrad stal věznicí. Během 2. světové války byl tady tábor pro vězně na nucených pracích, mezi nimi  československé občany. Dnes je v renomovaném hradě kulturní a rekreační středisko.

 

MAzury 6ES2345-POL02

Gizycko

Základy města mezi jezerem Kisajno a Niegocin položili v roce 1340 křižáci, kteří zde vybudovali pevnost Loetzen proti litevským nájezdům. Hrad byl nazván, což je také německý název pro město. hrad Loetzen. Již v meziválečném období bylo město mezinárodním lázeňským střediskem. O tom svědčí i dnes kavárny, restaurace, hotely a penzionáty. Město má v dnes kolem 28000 obyvatel, ale v letní sezóně počet obyvatel výrazně roste. K pozoruhodnostem města patří ruční otočný most přes Luczanski kanál (postaven ve druhé polovině 19. století, jeden ze dvou svého druhu v Evropě) a pevnost Boyen. Tvrz Boyen – vybudovaná v letech 1844-1856 připomíná pohnutou minulost našich sousedů a je jednou z nejlépe zachovalých památek obranné architektury 19.stol. v Polsku. Nachází se mezi jezerem Kisajno a Niegocin a má tvar nepravidelné hvězdy obklopené příkopy a náspy. Boyen byl centrálním bodem obranného systému Východního Pruska. Dnes tvrz nabízí kromě muzea historie i možnost nahlédnout na zbytky pevnostní architektury na dlouhé procházce po hradbách. V pevnosti pořádají koncerty a kulturní akce. 

 

Wengorzewo 

Na severních březích jezera Mamry leží malé městečko Wengorzewo. Průzračná řeka Wengorapa a Wengorzewský kanál jej spojují s dalšími jezery. Z původně křižácké tvrzi, zbudované v 14.stol., jenom 20 km od dnešní ruské hranice vzniklo dvě století později město. Je to velmi příjemné místo k zakotvení. Turisté navštěvují zdejší křižácký zámek, kostel Sv. Petra a Pavla s oltářem z roku 1652 a s velmi starými varhany. V centru města je vidět staré kamenné domy z přelomu 19. a 20.stol. K zajímavostem patří také Muzeum lidového umění a etnografický park. V dílnách uměleckých řemeslníků lze obdivovat jejich zručnost při výrobě keramiky, tkalcovských výrobků, krajek, výšivek nebo kovotepaných předmětů. Nedaleko města je pláž Ogonky. Většina jezer má písčité dno a pozvolný přístup do vody a je oblíbeným místem na koupání. Jezera s čistou vodou dělají na návštěvníky větší dojem než studené Baltské moře.

 

Jezero Mamry, které je druhým největším v Mazurech se skládá vlastně z více malých vzájemně propojených jezírek. Právě díky tomu je jezero velice různorodé. Mymry je také bohaté na ostrovy, který je zde přes 30.

Na sousedním jezeru Dobskie, které je rezervace s ostrovem kormoránů a s nahrnutými kameny z doby ledové, které jsou jak na dně jezera, tak na jeho březích. V obci Borki, v Borecké poušti, chovají v lesní rezervaci zubry. Z nejdelšího polského jezera Jeziorak, jež měří 27 kilometrů, je zase možné při troše štěstí zahlédnout zubra či lose.  

 

Pisz - město s dnes asi 19000 obyvateli, obklopeno lesy a vřesovišti je jižní bránou do Mazur. bylo založeno v roce 1367 (Johannisburg) a zažilo svůj rozkvět v 15.stol jako křižovatka na obchodní cestě z jihu do Gdanska a mezi řekami Narew a Wisła. K pozoruhodnostem města patří ruiny starého hradu, hrázděný kostel, radnice v jednoduchém novogotickém stylu a několik měšťanských domů. 

 

Mazursko má dlouho turistickou tradici: již ve 20-tých letech minulého století do tehdy německého Východního Pruska jezdili lidi trávit dovolenou u vody, rybařit, koupat se a lovit, podniknout plavbu po nesčetných vodních stezkách a obdivovat přitom nebývalou krásu tohoto regionu. A také dnes Mazury skýtají nepřeberné možnosti trávení odpočinku na vodě, v lesích či při návštěvách křižáckých hradů a paláců. Svůj půvab mají také přístavní  městečka.

 

Rybaření: bohaté úlovky nabízejí jezera rybářům. V jezeře Śniardwy, které je největším v Polsku, lze chytat úhoře, kapra i lososa. 

 

MAzury 6ES3059-POL05

Cyklostezky

Jachtařské kurzy cyklostezky ale i pěší trasy, vedou Mazurským krajinným parkem, rezervací volavky šedé přes rezervaci labutí bílých na jezeře Lukajno. Velké množství ptactva je možno pozorovat v rezervacích na jezeře Kisajno a na ostrovech jezera Nidzkého. po dohodě s ochranáři lze navštívit ostrov racků, kde jsou hnízda na každém kroku. K vidění je i ostrov kormoránů a volavek a za shlédnutí jistě stojí i Mazurský Eden s velkým množstvím dřevořezeb a vikingských lodí. Jedinečnou přírodou a hlubokými lesy mezi jezery vedou cyklostezky. Tato trochu zapomenutá oblast severovýchodního Polska je ideálním místem pro pohodovou cykloturistiku. Jede se stále téměř po rovině, po nefrekventovaných silničkách a cestách a přes Wigerský národní park. A nezapomeňme na prohlídku přístavních měst s možností nákupu jak potravin, tak upomínkových předmětů.

 

Úzkokolejka v Elku Provoz dráhy, která vedla pohraničím byl zahájen v r. 1913. Dnes je turistickou atrakcí: parní lokomotiva vás zavede do zajímavých dějin Mazur a pohraničí, kde se setkávaly různé národnostní a kulturní prvky

.

Kdo chce poznat místní kulturu, měl by strávit den v některém z táborů, kde se večer u ohně scházejí obyvatelé srostlí s vodou. Možná to nebude snadné rozumět historkám o kapitánech a námořnících které vypráví ale pochopit "szanty", folkové písně, jejichž náplní je voda, plachetnice, jezera a samozřejmě láska je zato podstatně snadnější.

 

Gastronomie:

K hlavním složkám těžké a výživné východopruské kuchyně patří brambory (s posekanou a osmaženou slaninou) a bramboráky, dále jako přísady smetana, uzená slanina a máslo,  koření majoránka, kmín a zelený kopr. Ryby se jedly nejenom (povinně) v pátek: k specialitám patří čerstvě vyuzení pstruzi, úhoři a zapečená štika s bramborami na šalvěji a smetaně. Jinou specialitou je mletým hovězím masem plněná bramborová bábovka v doprovodu kysaného zelí, dále pierogi, kachna.

 

Mazurské kanály

Co dělá Mazury tak zajímavé jsou právě kanály, které z řady roztroušených jezer vytváří svébytný mikroregion. S nápadem, propojit místní jezera pomocí umělých kanálů přišel již v roce 1379 Winrich von Kniprode. Tento návrh si však musel na svou realizaci počkat více než 300 let. Teprve za vlády Friedricha II. došlo k realizaci těchto plánů, které měli ulehčit dopravu zboží po vodních cestách a umožnit tak ekonomický rozvoj. V letech 1765-1772 byla realizována první etapa výstavby, kdy vzniklo 5 nejdůležitějších kanálů. V dalších letech pak přibývali další. V roce 1911 byla zahájena stavba nejdelšího z nich - Mazurského kanálu, který má délku 51,3 km a propojil jezera s řekou Pregel ale měl spojovat Baltické moře s jezerem Mamry. Je splavný pouze do jezera Rydzówka. Pěknou, pět kilometrů dlouhou, procházkou, od jezera Przystań, se dostaneme k nedokončenému zdymadlu a o devět set metrů dále k dalšímu. Za druhé světové války chtěli Němci stavbou propojení Mamry – Baltické moře, umožnit proplutí válečných lodí na Mamry a zde vybudovat obrovské doky pro opravu vojenských lodí. V okolí obce Mamerky je možno spatřit spoustu betonových bunkrů, které byly součástí těchto plánů. Po válce význam vodních cest upadal a dnes jsou ceněny

hlavně pro vodní sporty.

 

Jezero Sniardwy na jihu regionu které má tvar trojúhelníku je rozmarné a vrtošivé. Ačkoliv vypadá klidně, vítr zde může v několika minutách vše radikálně změnit. Navíc má jezero hodně mělčin. Dejte si proto pozor a když vítr najednou zesílí a překročí 3 Bf vydejte se raději do bezpečného kotviště.

 

 

Mazurská jezera se nacházejí v severovýchodní části Polska, cca 900 km z Prahy. 

 

znamka benatkyHausbótem kolem města gondol:

postřehy z paluby lodě

 

 © Marian S Sucha 

 

Bezpochyby patříte i vy k těm, kteří již alespoň jednou navštívili náměstí sv. Marka s bazilikou, Campanilou a Dóžecím palácem, obdivovali Canale Grande nebo si vypluli  gondolou.  Přesto existuje něco, co překoná všechno: poznat město kanálů z lodi - po vodě. Není to jakákoliv loď, nýbrž hausbót na kterém jste pánem kapitánem.

 

 

Po dlouhé cestě jsme konečně dorazili do přístavu v Chiogga. Na základně nás očekává  k našemu potěšení přátelské uvítání, kafe, pár formalit a  instruktor Giovanni s klíčem. Vede nás k naší Pénichette - hausbótu. Jmenuje se  Burano, jako jeden z přístavů na naší trase.

Kdo ještě nikdy neřídil motorovou loď, pro toho je první dojem, ještě z břehu ne právě ten nejklidnější. Většina z nich je přes 12 metrů dlouhá a 4 metry široká s místem až pro 12 osob. To někdy působí obrovsky a pro turisty, kteří nemají oprávnění řídit loď a navíc kromě pramice na Vltavě žádné zkušenosti ...? Jak to asi ¨s námi zde v tomto moři kanálů plném gondol dopadne?

 

Trošku uklidnění nám dá zjištění, že náš HAUSBOAT je vlastně pohodlná a luxusní jachta s komfortním salónem, prvotřídně vybavenou kuchyní a prostornými kajutami, každá s teplou sprchou a WC. 

Abychom si na naší italské dovolené zapluli na hausbótu a náš kapitánský sen se stal skutečností, není zapotřebí ani řidičské oprávnění. Než ale vyrazíme do vod, musíme zvládnout asi půlhodinovou instrukci. Ta je povinností. Coby u růžence nám místní instruktor ve takové správné evropské směsi němčiny, angličtiny, italštiny  ale hlavně rukama a nohama vysvětlí, která páka jak funguje, kdo má na vodě přednost, jak obeplout bóji a jak vplout bez problémů do vrat zdymadla. Rychlostní limity zde na vodě neplatí - ani nejsou důležité, protože loď má přiškrcený motor a rychleji než 10 km/hod nepluje.  Giovani  nás ještě upozorní na záludy laguny a některých  zvedacích mostů. "Máme zde  příliv a odliv a voda je spíše  mělká. Držte se  kůlů, které vyznačují koryto.  A hlavně: Dejte si pozor, jak jsou mosty  otevřeny. Jinak budete dlouho čekat",  a loučí se slovy "... tak za týden - arrivederci "... a my jsme najednou pány (kapitáni) a můžeme pod vlastním velením vyrazit po benátské laguně a rozhodovat, kde spustit kotvu a kde vystoupit na břeh. 

Nejdřív se ale musíme vaši penišetu přesvědčit, že nejsme malíři kaligrafie, nýbrž že to s tím kapitánem myslíme vážně...

 

benatky22Pomalu ale jistě se eska a různý cik cak, který na čiré vodě laguny vytváříme, mění v oblouk a konečně v nádhernou přímku, směrující do plavebního kanálu. Pohoda? Kdepak! Ačkoli se celou dlouhou hodinu široko daleko nezjevila ani lodička, vynoří se najednou jachta alespoň o půlku větší než ta naše... Naštěstí existují tyče, s jejichž pomocí je možno udržet si konkurenci na distanc. 

 

Sotva pro novopečeného kormidelníka nebezpečí pominulo, přichází další drama: blíží se první zdymadlo. Vtěsnat bachratý člun bez šrámu přes úzká vrata do komory zdymadla je napoprvé určitě vzrušující zážitek. 

 

A což teprve, když se nádrž zdymadla začne šumivě naplňovat vodními spoustami. Zde musí všichni přiložit ruku: vyhodit lana, přivazovat a přitahovat a pak zase vše odvázat. 

Naše snová cesta začala na jihu Laguny v Chioggia, asi 30 km od Benátek. Zde je  přístav se základnou naši společnosti Locaboat Holiday.

Ve vodách   kanálů tohoto veselého a pestrého město s paláci ze 16. a 17. stol. se zrcadlí lodě, hodně lodí. Chioggia, patří také k významným rybářským přístavům Itálie. 

S pevninou jej spojují jenom mosty. Chioggia má zajímavou historii a slavné rodáky. Giovanni Cabotto objevil jako Jean Cabot v r. 1497 Kanadu. Nicolo De Conti, procestoval Arábii a Indický oceán, dorazil až do Moluk a přivez odsud hřebíčkové koření.

Procházka plná italských dojmů  po Corso del Popolo  a  novopečení námořníci musí opět na palubu - dobrodružství a dálky volají.  Přes   klikatý  kanál  plujeme do  rybářské vesnice Pellestrina s domky ve žluté a okrové barvě.

 

 

Benatky03San Marco na horizontu...

Několik hodin později, za ústím řeky Malamocco, hlásí 13 lety syn, který avancoval na prvního důstojníka  po pravoboku ostrov Lido, který svádí svými krásnými dlouhými a jemnými plážemi a poté již na horizontu  první benátskou věž. Není to jakákoliv, nýbrž ta, na náměstí sv. Marka. 

Příjezd do Benátek na lodi umožní nevídaný pohled na proslulou čtvrť Sérénissime s bazilikou a Dóžecím  palácem. 

Již přeplutí Laguny k Guidecca a Sérénissime je zážitkem pro sebe. Jako ve snu si mezi nebem a vodou  loď dělí  hedvábnou hladinu vln.

Do srdce Benátek připlouváme u Campanily kostela San Giorgio Maggiore. Plujeme  kolem jeho  klasicistické fasády a mola tvořícího obří čtyrúhelník. Z kopule kostelní věže ho hlídá jednoruký bronzový archanděl: blesk mu kdysi utrhl ruku i s kopií. Po levoboku nám již leží San Marko s hemžícími se turisty.

 

Výhled na město s kanály je svůdný ... a s nim i pokušení obeplout celé město... 

Z lodě je jasně vidět, že Benátky nejsou klasické město, nýbrž množství ostrůvků v laguně pospojovaných mosty. Ulice nahrazuje  stovka kanálů v jejich  vodě se zrcadlí domy ze čtyř architektonických období: byzantského, románského, gotického a renesančního. Tento šarm přemostěných ostrovů umocňuje nádherné panorama Sérénissime, jejich nespočet kupolí a zvonů. 

Symbolem Benátek, to ví i malé dítě, jsou gondoliéři. Povolání, které vyžaduje důkladnou znalost zdejších kanálů, se předává z otce na syna. Gondoly spatřily světlo světa před více než tisícem let. Kdysi zajišťovaly dopravu zboží z trhů do paláců. 

Gondoly jsou rychlé, hodně  rychlejší než náš hausbót. Vynoří se někde přinejmenším 200 metrů za zádí lodě a ani se nenadáte a již vás míjí svými tichými údery vesel a to právě v momentě, kdy se v protisměru  objeví nejenom další gondola ale za ní i motorová jachta. Srdce se vám rozbuší a na čele objeví perličky potu... Jak to říkal náš instruktor Giovanni ? - jen klid, taková situace chce klid a chladnou hlavu.. - be cool... 

Nakonec zvládneme jak gondoly tak i  jachtu a  podstatně jednodušeji než jsme se obávali.

Dopravní tepnou Benátek je 4 km dlouhý a asi 70 m široký Canale Grande. S ním  je propojeno na padesát menších kanálů. Jsou nejenom velmi rušné ale i úzké a především: vietato - zakázané. Mohou se v nich pohybovat pouze gondoly a veřejná benátská doprava. To jsou cesty rezervované pro vaporetti, motoscafi, gondoly a jiné dopravní prostředky. Pro hausbóty tu je okružní plavba kolem města a samozřejmě po celé Laguně, kde existují skutečné vodní cesty - silnice. Dřevěné sloupy ukazují koryto a zjednodušují orientaci. Když ji opustíte narazíte na mělčinu. 

 

nezapomenutelý zážitek

Zažít Benátky na lodi je něčím mimořádným. Zakotvíte u mola, projdete městem, navštívíte historické památky, musea a obchůdky s maskami a suvenýry, dáte si nehorázně drahé espresso na San Marku a večer se vrátíte do vlastní kajuty - něco úplně jiného, než turistický hotel. 

V noci, když se laguna zahalí do oparu a zdi domů splývají se stíny, působí Benátky magicky. Tmavé uličky a mola se stávají kulisou starých románů. Vybledlý měsíc  se zrcadlí ve vlnách kanálů, tmavě, jakoby ve filmu, trčí kůly z vody. Osamělá gondola klouže pomalu s měkkými údery vesel přes zeleno-zlaté reflexe paprsků pouliční lampy. Na dlažbě mostů zní  tlumeně kroky. Setkání s duchy noci se stává skutečností... V noci spočívá kouzlo tohoto města.

 

Ráno nás probouzí poněkud podivné, difúzní světlo. Jako v kině se z mléčného NIC najednou objevují obrysy a sloupy obsazené racky. Pak následuje jiný, téměř fantastický zážitek: V lodi se znenadání zatmí, jakoby zhasly všechny lampy. Co se děje...? Panika na palubě, se rychle vyjasňuje:  Je to desetiposchodový hotel - výletní  cruise, která majestátně proplula kanálem Giudecca aby zakotvila na městském molu poblíž nádraží.

Při prvním kafe   na palubě pozorujeme, jak se město probouzí.  S Dóžecím palácem a Campanile jako kulisou. Později, při snídani na nás kolemjdoucí z mola zvědavě a někdy až závistivě koukají. Je čas vyrazit s nákupním baťohem na  trh a doplnit zásoby... Vyjít si zde  do ulic, znamená nejdříve vyčkat vaporetto, benátský vodní autobus... 

 

Benatkydřímající vesničky a malebné ostrůvky 

Benátská Laguna ale  není jenom Canale Grande a San Marco. Dá se zde celý týden plout po tichých kanálech, pozorovat ptáky a vyhodit v chráněných zálivech kotvy. Dřímající vesničky, historická města, mezitím početné ostrovy a ostrůvky -  laguna je pokladnicí, jejíž rozlehlost a délku nelze přehlédnout. Jenom úzký pás ji dělí od moře. Okouzlující městečka spojují s pevninou jenom mosty. Klikaté kanály vedou do tradičních rybářských vesnic. 

Padova nebo Treviso  jsou cíle, které lze kormidlem po obeplutí Benátek nasměrovat. 

Dále na severu Laguny objevujeme malebné ostrůvky: Murano, Burano a Torcello, kde průčelí domů končí přímo u vody a vytváří pořád nový malebný obraz. 

Murano je již od středověku známo svou tradiční výrobou skla. Výběr je velký a obchůdky nabízí  vše - vázy na kytky, vtipné figurky, sklenice všech tvarů a velikostí . Fantasie foukačů jak  tradičních místních tak i těch čínských nezná hranic. V dílně Fornace Artigiana „Aidogi“ můžeme dokonce přihlížet jejich práci. Veškeré informace o výrobě skla najdeme kousek dál, v Muzeum sklářství v paláci Giustiniani.

Ale nejenom sklo. Při procházce podél malých kanálů objevujeme nejeden starý palác, romantické mosty a okrově zbarvenou cihlovou baziliku Santa Maria e Donato z 12. stol. 

V dalším přístavišti - Burano jsou  fasády domků kolem kanálu pestré jako mísa plná letního ovoce: meruňky, třešně, borůvky, citróny, pomeranče nebo zelená jabka. 

Při procházce městem objevíme obchůdky s typickými krajkami, jimiž je Burano proslulé a především svůdné sladkosti místních cukrářů. 

Opět na lodi, následuje již po krátké plavbě nejkrásnější ostrov laguny Torcello. Město s četnými kostely, katedrálou a paláci bylo kdysi centrem pro zpracování vlny. Na tomto ostrůvku stojí také první kostel, který byl v Laguně postaven: je z 9. stol. Nad vstupem do katedrály Santa Maria Assunta se nachází hezká byzantická mozaika Posledního soudu v zlatomodrých barvách. 

 

Info Benátkypříroda zblízka

Zelené pevnosti se podobá San Francisco del Deserto, kde   stovky  cypřiší  přerůstají klášter která vešel do historie, když zde  v r.  1220 pobýval sv. František z  Assisi  při svém návratu z Orientu.

V Laguně Murano se nachází chráněný přírodní rezervát Valle Canal Novo. Tenhle mokrý biotop, jehož vody mají různý obsah soli, je domovem komplexního ekosystému, jedinečného v Evropě. Chráněná krajina zve k procházkám na nichž lze objevit floru a faunu této neuvěřitelné přírody. 

Po ostrovech plných překvapení pokračuje plavba na regulované řece Brenta. Zde nás vítá šarm zeleného vnitrozemí mezi venkovskou krajinou a nádhernými vinicemi. Na nejzazším severovýchodě laguny leží uprostřed nedotknuté přírody Marano. V antické citadele olemované solnými zahradami a lesem žijí i dnes rybáři.

 

 

 

 

INFO a TIPY BENÁTKY:

 

Srdcem Benátek  je čtvrť San Marco,  sídlo politických a právních institucí  a stejnojmenné náměstí  je výkladní skříní města . Dožecí palác, vládní budova, která vznikla v letech 1309 – 1442, je ve své spodní části uvolněná a vzdušná, nahoře vroubkovaná a spíše odmítavý. 
V San Marku se nachází většina luxusních hotelů, restaurací a obchodů a také několik impozantních kostelů jako např. Santo Giorgio Maggiore, barokní kostel Santa Maria della Salute, dále knihovna Sansovino,   divadla a mnoho krásných renesančních palazzi. Ohromující bazilika sv. Marka  je od  počátku 19. stol. katedrálou Benátek.

Ponte di Rialto, jeden z nejznámějších benátských mostů zajímavý dvěma řadami obchodů, má  mramorový oblouk o délce 48 m. 


Kavárničky a bary, kde se dá posedět u sklenky víny  a sníst nějaká ta maličkost:

CAFFE DEI FRARI
San Polo 2564

BAR MERCA
Campo Bella Vienna (Erberia)
San Polo
 

Restaurace :
ALLA CONCHIGLIA
Castello
Fondamenta dei Greci, 4990

LA COLONNA
Campiello Del Pestrin
Canareggio, 5329

ANTIQUO GATOLETO
Campo S. Maria Nova, 6055

Čokoláda a cukrovinky:

Sestriere San Polo 2898/A

Sklářský atelier Fornace Artigiana Aidogi

Murano

 

Příjezd 

Autem:

Z Milána nebo Verony výjezd  Padova Interporto, směrem na  Chioggia/Ravenna, Sottomarina.

Z Udine výjezd  Mestre, směrem na  Chioggia/Ravenna

Letecky:

Z Česka do Benátek existuje několik přímých  leteckých spojů ČSA a  také nízkonákladovích  přepravců.   

Doprava v Benátkách 

Nejpohodlnější je místní MHD - tzv. vaporetto. Je jich hustá síť a na každé zastávce je i jízdní řád - když přijede k zastávce, klidně se zeptejte zda jede vaším směrem.

Jednotlivá jízda stojí EUR 3,50, Vyplatí se celodenní (24 hodin) za EUR 10,50 nebo třídenní (72 hodin) za EUR 22. S těmito jízdenkami můžete volně brázdit kanály, navštívit Lido a ostrovy.

Lístky Lido - San Zaccharia stojí EUR 1,80 za jednu cestu. 

www.actv.it 

TAXI:

Motoscafo :
DIEGO TAXI (24h/24)
(+39) 349 7939184

www.BENÁTKY:

oficiální stránky Benátek - www.comune.venezia.it 

informace o výstavách a kultuře - www.venezia.net/

benatky maly

 
INFO:
www.locaboat.cz
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript Tel.: +420 777 024 399
 


fajn-fet.cz © Marian S. Sucha

Copyright © 2025 . Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.